Хто кому заважає. Як офлайн і онлайн магазини збираються ділити ринок

Питання про те, що ж затребуване більше – онлайн чи офлайн магазини – хвилює ринок рітейлу вже досить давно. Переможці в цій битві поки не виявлені. Адже споживачі вважають за краще робити покупки як в інтернеті, так і в реальних магазинах.

Ринок побутової техніки йде верх. Минулого року зростання в гривнях в сегменті дрібної техніки склало 28%, а великої – 33%. Одна з причин такого стрімкого зростання, як не дивно, інфляція. За словами Сергія Максимова, генерального директора компанії БСХ Побутова техніка, в 2017 році інфляція склала 13,7%. Відповідно, цей певний виграш склався для споживача.

З ним погоджується і Руслан Химич, керівник відділу з продажу DeLonghi. Він стверджує, що для споживача девальвація не позначилася повним чином, так як мережі-рітейлери і вендори постаралися закумулювати свою власну маржу.

В цілому, в 2017 році попит мали новинки. В основному, це були електричні скутери, велосипеди, смартфони, смарт-хоум і енергоефективна техніка. “Споживач став розумнішим, ефективнішим, економнішим”, – говорить Олександр Кузик, виконавчий директор компанії Electrolux.

Однак, на тлі загального зростання ринку загострився конфлікт між традиційними продавцями і інтернет-магазинами. Обидві сторони переживають, куди саме піде споживач за приємними враженнями? В комфортний магазин або на сайт зі знижкою?

Кульмінацією протистояння став так званий “закон про три посилки”. Зараз українці можуть отримувати на своє ім’я необмежену кількість посилок з-за кордону, але після вступу в силу нового закону за четверту і кожну наступну посилку податки доведеться платити від усієї митної вартості товару. Навіть якщо товар в четвертій посилці коштує €1, в казну доведеться заплатити податки.

Традиційні магазини ці зміни вітають і сподіваються, що даний закон дозволить утримати покупця біля прилавка і придушить онлайн-конкурентів.

У мережі споживачеві можуть надати все швидше і дешевше, ніж в звичайному магазині. “Це значно погіршує позиції цих магазинів. І податки тут абсолютно ні до чого”, – говорить Володимир Колодюк, засновник і генеральний директор компанії Unitrade Group.

Крім того, учасники ринку стверджують, що половина продажів техніки в Україні вже здійснюються в мережі. Бій за покупця буде тривати – адже ринок буде рости.

Колодюк впевнений, що не тільки в Україні важко доводиться “цегляним” магазинам. “В Америці також їм погано. Така світова тенденція – онлайн перемагає, це зручно”.

Втім, Валерій Маковецький, власник мережі магазинів Фокстрот, вважає, що людям, які платять податки в бюджет, зарплати, важко конкурувати з тими, хто ввозить товар, не заплативши при цьому ні копійки в бюджет. Адже той, хто обійшов закон, може дешевше продати продукцію. У легальних продавців рівень націнки порядку 10-15%. “А там реально митнику в кишеню 5 грн за кожну одиницю товару. І ось різниця в податках”, – сказав він.

Крім того, ті товари, які продаються на нашому ринку, вони спеціально робляться під нашу мережу. А ті товари, які робляться під ринок, припустимо, Сінгапуру, набагато слабше і не захищені від перевантажень мережі, – підкреслює власник Фокстрот.

У свою чергу, Колодюк вважає, що українцям спеціально розповідають легенди про те, що товар не підійде, щоб виправдати дорожнечу товару. “На 99% це неправда. Це правда на 1%. Націнка значно вище за рахунок бонусів, які вони від цих вендорів отримують”, – упевнений він.

В цілому, опитані НВ Бізнес учасники ринку прогнозують, що український ринок побутової техніки буде продовжувати рости з року в рік. У 2018 року цифра збільшиться на 20-30%. Чи будуть ці покупки відбуватися в звичайних магазинах або на інтернет-майданчиках – поки невідомо.